Monday 12 December 2016

5 soalan anda patut tanya mengenai wang

SETIAP orang memerlukan wang demi kelangsungan hidup. Kerana adanya wang, ia memberi kita peluang untuk melakukan apa yang diingini serta mencapai matlamat hidup kita.

Pada masa ini, pengetahuan dan bahan rujukan tentang pengurusan wang boleh didapati dengan mudah menerusi pelbagai platform termasuk di internet ataupun buku-buku tulisan pakar kewangan.

Anda juga boleh mengikuti kursus yang dikendalikan oleh mentor kewangan. Jangan malu bertanya kepada mereka yang lebih arif dan berpengalaman sekiranya anda mempunyai persoalan tentang wang dan pengurusan kewangan.

Dalam menghadapi cabaran ekonomi semasa kini, sikap berhati-hati dan sentiasa beringat perlu diamalkan. Sentiasa tanamkan di dalam fikiran bahawa sebanyak mana pun wang yang anda miliki, ianya akan susut dan akhirnya habis jika tidak diuruskan dengan baik.

Sikap suka berbelanja mengikut perasaan dan bukannya kerana keperluan, terikut-ikut gaya hidup mewah atau ingin menunjuk-nunjuk boleh menjebakkan anda dalam masalah kewangan.

Sebelum membuat sesuatu pembelian khususnya barangan yang mahal dan besar, fikirkan kesan dan akibatnya terhadap kedudukan kewangan anda. Tanya diri beberapa soalan, kemudian buatlah keputusan yang bijak.

Adakah saya mampu?
Jika anda bercadang untuk membeli kereta baru, tanya diri sendiri, “Mampukah saya membelinya?” Persoalan sebenar bukan tentang kemampuan anda, tetapi kesan jangka panjang terhadap kewangan anda. Lihat pada perkara yang lebih penting dan utama. 

Anda mungkin tidak memerlukan kereta baru pada masa ini sekiranya kereta yang ada masih elok. Jika ingin menukar kereta juga, pertimbangkanlah pilihan yang tidak akan membebankan kewangan kita dalam jangka masa panjang. Yang penting anda tidak akan terbeban dengan bayaran ansuran yang tinggi serta mampu mengawal bajet anda.

Berapa kad kredit yang saya perlukan? 
Pemilik kad kredit mungkin ingin tahu berapa jumlah kad kredit yang patut dimiliki? Soalan ini sebenarnya bergantung pada diri anda kerana hanya anda yang lebih mengenali diri anda dan sikap anda terhadap pengurusan kewangan.

Secara idealnya, kad kredit sepatutnya digunakan untuk membuat bayaran sekiranya kad debit tidak diterima. Kad kredit sebagai alat yang memudahkan urus niaga, bukannya untuk berbelanja sesuka hati.

Bagi pelanggan Islam, dapatkan kad kredit berlandaskan syariah bagi memastikan anda tidak terjebak dengan transaksi yang membabitkan faedah atau riba. Ada institusi kewangan turut menawarkan kemudahan lain seperti Takaful Berkelompok dan Takaful Perjalanan dengan kad kredit Islamik mereka.

Dapat ‘durian runtuh’ apa patut saya lakukan?
Satu lagi soalan yang sering ditanya ialah apa yang patut dilakukan apabila menerima ‘durian runtuh’ atau wang dalam jumlah  yang besar. Mungkin anda menerima lebihan daripada cukai pendapatan, mendapat bonus, wang pampasan jualan tanah di kampung dan sebagainya. Kata orang, duit boleh membuatkan seseorang ‘gelap mata’ dan hilang pertimbangan. 

Menurut pakar kewangan, jika anda mendapat tuah sebegini, keutamaan perlu diberi untuk menyediakan sebuah tabung kecemasan, bukannya berbelanja besar dan bermewah-mewah. Buka akaun simpanan yang berasingan khusus untuk dana ini. Anda perlu ada simpanan untuk tempoh enam bulan sebagai persediaan jika berlaku sesuatu yang tidak dijangka pada masa depan.

Bila saya patut membuat simpanan persaraan? 
Soalan ini mungkin anda rasakan tidak relevan sekarang kerana semuanya berjalan dengan baik. Anda ada kerjaya, keluarga yang bahagia, kediaman yang selesa dan mampu bercuti setiap tahun. Namun, hari esok dan masa depan belum pasti lagi.

Oleh itu mula menyimpan dari sekarang sebagai langkah persediaan. Lebih cepat anda memulakannya, lebih banyak yang dapat disimpan. Cari peluang untuk meningkatkan simpanan dengan membeli aset atau membuat pelaburan jangka panjang. 

Belajar daripada kesilapan mereka yang hidup melarat apabila tua kerana tidak beringat ketika muda.

Simpan 10 peratus daripada gaji di tempat yang betul dan tepat seperti akaun simpanan tetap, amanah saham atau unit amanah supaya dapat memberikan manfaat kewangan berganda kepada anda. Wang simpanan anda akan berkembang dalam jangka masa panjang. 

Perlukah mengambil pelan perlindungan Takaful? 
Sebagaimana anda patut menyediakan tabungan untuk menghadapi perkara di luar jangkaan, anda juga perlu mengambil pelan perlindungan komprehensif yang menawarkan pelbagai manfaat seperti pelan perlindungan Takaful.

Anda akan dapat mengurangkan kesulitan yang dihadapi kerana pelan takaful menyediakan pampasan sebagai perlindungan pendapatan serta kebajikan untuk keluarga anda. Syarikat pengendali takaful akan membayar manfaat bagi kejadian yang dilindungi seperti penyakit kritikal, hilang upaya kekal dan kematian.

Beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis.

Sediakan payung sebelum hujan. Itu asas yang perlu difahami dan dihayati apabila mempersoalkan tentang wang.

No comments:

Post a Comment