Monday 21 November 2016

Air Karat Membahayakan Diri Sendiri

Setiap manusia memerlukan air yang bersih dan suci. Ia penting dalam kesihatan setiap individu. Kebanyakan masyarakat sekarang gemar air yang sudah ditapis dan air yang telah diklorinkan oleh kerana pencemaran air. Karat sering dijumpai di dalam besi paip air kerana besi akan berkarat apabila ia bertemu dengan oksigen dan air. Karat tidak akan membawa apa-apa bahaya kepada badan kerana besi yang teroksida adalah nutrisi. Walaubagaimanapun, air yang terlebih karat adalah tidak menarik dan kotor. 



Basuh baju
Air karat yang berwarna merah atau coklat dan jika jumlah karat itu berlebihan, air akan rasa tidak sedap. Jika kita menggunakan klorin untuk menghilangkan kotoran di baju tersebut, ia boleh menyebabkan kotoran itu kekal lama. 

Besi
Kandungan besi dalam air adalah nutrisi yang diperlukan dalam badan manusia. Besi adalah sihat untuk badan kerana ia membantu membawa oksigen ke darah. Sumber dari Pentadbiran Sumber Semulajadi mengatakan baju yang dibasuh dengan air karat boleh mengotorkan baju tersebut.

Bakteria
Jika air karat itu sudah lama ada, bakteria akan mula hidup dan berkumpul dalam air karat. Apabila kes seperti ini timbul, air perlu diberi rawatan dengan cepat kerana kolifom bekteria akan muncul. Hakisan dan retak dan paip akan membuatkan paip air bocor dalam rumah. Jika rumah itu banjir, air yang rosak itu boleh menyebabkan masalah kesihatan.

Kesihatan
Oleh kerana itu, adalah lebih baik jika boleh elakkan daripada minum air karat walaupun ia tidak membahayakan kesihatan. Jangan minum air karat terlalu banyak kerana ia mungkin membuatkan anda rasa sakit.

No comments:

Post a Comment